eh eh

Tuesday, January 30, 2007

teringat ms kecik

rasa bersyukur aku bukan dtg dr keluarga yang berada.walaupon mungkin bukan dr keluarga yang daif,sedikit sebanyak aku dpt belajar erti kehidupan.belajar erti menghargai dan berterima kasih dgn apa yang aku ade.
tetibe tgh mlm ni,aku terasa rindu kat ibu.ms tgh jahit lengan baju aku,teringat ibu yang selalu berjaga malam untuk siapkan baju raya kami adik beradik.wpon pnat keje pagi smpi lewat petang,ibu tetap usaha nk siapkan baju.teringat masa kecik dulu,kitorg selalu merungut kat ibu,setiap kali mlm raya kalo baju kitorg masih tak siap2 lagi.kesian ibu,mn cukup tangan,nk buat kuih raya,rendang lagi.

spanjang ramadhan,ibu akan pnat siapkan baju raya kitorg,2 pasang seorg.aku tgk ibu terhangguk2 kepala setiap mlm nk siapkan.mmg tak banyak baju yang nk dibuat,8 psg sumenye,termasuk baju ibu.tp ditambah dgn tempahan jahit tulang belut org lagi,tu yang tak sempat.jahit tulang belut tu dhlah leceh.
huhu..ade skali tu,ibu soh kitorg jaiht sdri lengan baju kurung masing2.ms tu ah aku mule nk blaja2 menjahit.suke jugak menjahit ni sbnrnye.tp agak leceh..
bile besar ni br aku tau betapa penatnye ibu nk layan kitorg dulu.balik keje dhlah penat,nk kena msk pulak.kmas umah lagik.ibu kate skang ni die nk rileks,dh berpuluh tahun die buat keje umah.huhu..baiklah mem!

ms kecik jugak aku slalu tolong nenek jual nasik lemak.disbbkan umah nenek sblh umah aku je,so kekdg malam2 tolong nenek buat kuih.ms buat kuih tu,nenek slalu ah cerita mcm2.tp aku bukanlah org yang slalu tolong nenek buat kuih,sbb ms tu aku tak pandai lagi nk buat karipap.byk kali arwah nenek soh blaja.tp aku mls,lagi suke tgk tv je.hehehe...aku mmg degil,nenek kate.mmg mls nk buat kuih,tapi aku suke tolong jual,sbb nnti dpt upah.slalunye dpt 30sen.ms tuh 30 sen sgt mahal bg aku.sekurang2nye dpt ah duit lebey buat blanja skolah.ye ah,duit skolah dapat 40 sen je sehari,20 sen sekolah kebangsaan,20 sen lagi sekolah agama.huhu mmg tak cukup.kalo kuih tu tak abis,aku kna bwk bakul isi nasik lemak tu jual sambil jerit2..."nasik lemak!nasik lemak!"..hahah klaka plak bile teringat balik.slalunye cuti skolah je aku tolong jual.

sblm dpt kerja yang stabil,ayah ade kedai runcit.sbnrnye atuk punye,tp ayah tolong jaga.kedai runcit tu kecik je,bukan supermarket.setiap kali bulan ramadhan,kalo dpt pose sehari pnoh,dpt icecream lpas berbuka as a reward.so aku mmg usaha utk pose pnoh hari2.boleh pilih mana2 icecream yang aku nk.nyum2..sedapnye..=p

aku slalu jeles kat kwn2 kat skolah,tetiap thn tukar beg skolah,seingat aku,aku tak pernah tukar beg skolah,kalo tukar pon itu along aku punye.slalunye along punye beg akan diturunkan kat angah then kat aku.nk mintak beg rs takut plak.ms tu tak byk merungut psl mende2 tu,sbb ayah byk kali ingatkan,kite bukan org berada,so kite takleh nk berlagak mcm org kaya.ayat2 tu slalu meng'calm'kan aku ms tuh.

bile pk balik,idup aku takde lah teruk sgt,aku dpt je sume benda basic utk idup.n yang paling aku bersyukur is dpt bersama family aku.dpt sama2 susah n senang.skang ni idup dh ok.alhamdulillah.=)

2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home