eh eh

Sunday, April 20, 2008

borak

terkedek-kedek Kak Gayah berlari-lari anak dari rumahnya ke rumah Saleha.kain batik berwarna perang baru yang dibeli suaminya pulang dari jakarta diangkat memudahkan perjalanan.

kak gayah: Leha!!oooo leha.....ko ada kat rumah ke x ni?pintu terbukak je budak ni..

saleha: shhhh...senyap sikit kak gayah.anak saya si nani tu baru saya tidurkan dalam buaian tu.

kak gayah: oooo akak mintak maaf la leha.akak pekik- pekik nama ko.ko tak menyahut plak.

saleha: haha takpe2.marilah masuk kak gayah.duduk dulu saya buatkan teh untuk akak.

kak gayah: haa elok lah tu.akak ni pon penat ni.baru balik dari kebun.takde sape yang nak menebas kebun belakang umah aku tu.hakim anak aku yang baru abis belajar dekat kl tu,jangan kata nak berkebun,kemas katil sdri pon aku yang buat lagi.yang dia tahu makan..makan..makan...mana lah badan tu tak tutttttt(terpaksa dicensored)

saleha: hahah...takpe lah kak.boleh jugak keluar peluh skit ye tak kak?nah air tehnye..lagipon,anak2 kan rezeki,setiap anak kita kan ade rezekinya sendiri.

kak gayah: hmm ntahlah leha.oo ye..aku datang cni nk tanye pendapat kamu,perlukah kita pertahankan bahasa melayu Saleha?

saleha:hmm..akak nak saya jawab dari segi semangat kebangsaan atau obsesi saya terhadap kesusasteraan?

kak gayah:mana-mana saja lah leha.akak ni bukan tahu ape pon.

saleha:saya kurang ilmu kak gayah.tetapi jika kak gayah tanye pendapat saya,saya akan kata perlu?bahasa melayu identiti bangsa kita akak.saya bukan bercakap kerana semangat nasionalisme yang diakarkan dalam hati saya,tapi bahasa adalah nilai maruah kita.

kak gayah:ambooii kamu ni saleha.sampai bab maruah kamu pergi?soalan akak susah sangat ke?

saleha:(tersenyum) maruah yang saya maksudkan adalah melibatkan martabat bangsa.melayu itu bangsa.bangsa melambangkan keunikan.kita masih tak lari dari agama.bukan kita ketepikan islam.islam masih nombor satu.bahasa melayu merupakan identiti kita.orang tak kenal sebagai melayu jika kita tiada bahasa.apa guna bangsa tanpa bahasa?saya tak pandai memudahkan kata2,saya tak reti memberi penjelasan yang kukuh,kak gayah.

kak gayah:hmm akak rasa akak faham apa yang kamu cube sampaikan.kamu bercakap tentang identiti kan leha?jadik kamu rasa boleh tak kalau akak join kelas bahasa inggeris tiap hari sabtu dekat dewan kampung kita ni?akak takut akak derhaka pada bangsa kita.ko rasa apa leha?

saleha:ahahah..akak ni kelaka la.ape pulak tak bolehnya.dialu2kan...kan bagus kita belajar bahasa orang.boleh lah kita ambil ilmu kita yang telah dirampas oleh orang kafir sewaktu perang salib dulu.

kak gayah:oo macam tu ye leha?aku ni nk blaja bahasa omputeh dah lama semenjak aku tgk cite grease john travolta dulu.ko tau la dulu akak ni sibuk bekerja pagi petang siang malam kat pejabat gomen tu.mana la akak ada masa.anak2 pulak dulu meragam je.oklah leha,aku nak siapkan makanan untuk abang Mat ko tu.kjap lagi die balik.kite sambung nnti la ye?

saleha:baiklah kak gayah.jaga diri baik2.senang-senang datang lah lagi.

5 Comments:

  • At Sunday, April 20, 2008 4:32:00 PM , Anonymous Anonymous said...

    emmm, karya ala-ala mak cik musalmah lebar aja.''ada integriti , apa orang kata profound.''ulas saudara FT.

    Hatta Irish sendiri gusar akan kehausan penggunaan bahasa ibunda mereka.Ini apatah lagi kita.

    Dulu kita gah, kerna lingua franca.
    Hampir 82 bahasa dipertutur di Selat Melaka.

    Hanya orang seperti saya yang bangga dengan bahasa dialek sendiri.no komen.

     
  • At Sunday, April 20, 2008 4:35:00 PM , Blogger pulut said...

    eh diakhiri dgn no komen?wpon hujah kamu agak panjang.=p

     
  • At Sunday, April 20, 2008 4:43:00 PM , Anonymous Anonymous said...

    Saudari pulut, komen itu tertakluk kepada perenggan ke-4.saya xde komen so silalah komen sesape yg berkehendakkan.

     
  • At Sunday, April 20, 2008 4:50:00 PM , Blogger snowflakes said...

    mcm drama radio pulak heheh...maybe nilaa kerja kite eyh if xjd dr...best plak rs

     
  • At Sunday, April 20, 2008 10:11:00 PM , Blogger pulut said...

    erk yang mn satu keje kite ni?keje jadik tukang suara2 radio ke tukang buat cerita?hehe..sbb suara aku pon sedap jugak,ada can untuk keje kat radio.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home