eh eh

Friday, December 14, 2007

jelajah

arini aku menjadi penjelajah.dr satu tempat ke tempat lain.dr blog ini ke blog itu.aku lihat macam2.ada yang sedih ada yang geram,byk sungguh perasaan orang2 itu dan ini.

orang2 itu tidak pula aku kenali.itu yang dinamakan singgahan sahaja.hampir sejam aku menjelajah.apa aku dpt?banyakkkkkk...waktu itu aku mula terpikir,sudah lama aku hanya meng'aku'kan diri aku ni.dh lama aku tak amik tahu dunia luar.aku terlalu sibuk dgn diri aku cuba menghabiskan assignments n presentations yang seolah2 tak akan pernah abis.aku leka menyiapkan kerja2 sampaikan lupa ape yang berlaku disekeliling.mujur ada housemates untuk aku bersocial.kalo takde diorg ni mungkin gila juga jadinya.tak dpt bayangkan diri aku mengadap keje2 tu semata2.

oh ye cerita jelajah itu.puas aku jelajah aku terkesima buat seketika.adakah ini realiti hidup?atau aku yang mungkin di alam khayalan?blog2 yang aku jelajah adalah bloggers di malaysia.malaysia negara aku.terasa sungguh lama aku tinggalkan msia.smpikan setiap kali menjejakkan kaki di msia terasa satu aura yang lain.aura yang janggal.

bloggers itu meninggalkan kesan mendalam dalam diri aku.characters dan gaya berbahasa sungguh asing.lenggok dan nada sungguh berbeza.aku masih lagi berfikir.diam sebentar sambil memandang ke luar tingkap.ganjil sungguh orang itu dan orang ini.

mengapa begini jadinya generasi malaysia?aku bukan bercakap seperti org yang makan garam.aku masih kurangkan garam dlm makanan.ye masih.ape jadi dgn akhlak masyarakat msia.di blog orang itu,die seorang pesakit depression hukm.orang ini pula sibuk bragging die pegi concert artis ghotic barat itu,di tambah pula dgn aksi2 terlampau.aku terus membaca.kemudian mengeluh slpas membisu.di sana orang itu addicted dgn helah dunia,di sini pula orang jemu dengan peraturan tuhan.ahh biarkan saje.buat kerja sdri sudahlah asalkan tak kacau orang.itu pepatah melayu baru.

aku bukan pakar berkata2,bukan juga penuh ilmu di dada.tapi sekali sekala ingin juga luahkan rasa.kali ini ape aku rasa?aku mengeluh lagi.sigh...aku sebak.knape begini akhlak orang2 itu dan ini?di mana nilai islam?sungguh...Allah pelihara rasulullah untuk tidak melihat semua ini.pasti meruntun perasaan melihat kesedihan n kepedihan hati rasulullah.

kwn berkata kpd aku,kitalah pewaris,pejuang, penyambung menegakkan syiar islam.gandakan usaha.gilapkan kekuatan.tabahkan jiwa.teruskan perjuangan bersama2 semangat cinta Allah dan rasul.

wallahualam

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home