eh eh

Sunday, March 01, 2009

terik matahari

bukan mudah menjadi manusia..ada sebab dijadikan manusia.kalo setakat untuk menikmati dunia,lebih baik Allah letak terus manusia di dalam syurga.tak perlu susah payah menjalani hidup di dunia.

matlamat hidup seorang muslim adalah pada pengakhiran,iaitu akhirat.semoga setiap hembusan nafas seharian kita bermanfaat untuk dijadikan sebagai bukti ibadah di penghujung kehidupan kelak.semoga setiap degupan jantung yang mengalirkan darah ke dalam otak kita membuahkan hasil zikir yang berpanjangan.semoga setiap butir perkataan kita berisi ilmu sehingga setelah kita meninggalkan dunia.semoga akal yang diberi digunakan sebaik2nya dan terkawal daripada kuasa hasutan syaitan.segala puji hanya untuk Allah,terima kasih untuk setiap perincian kawalan sistem tubuh badan kami.

bukan mudah menjadi manusia..
bila perlu mengawal marah yang meluap2 kerana kita tahu bukan salah kita,tapi kita dianiaya.bila orang melanggar prinsip hidup kita.bila orang tidak mengikut tatacara hidup kita.bila orang tidak menghormati apa yang kita pertahankan.bila orang mencabar kekuatan kita.
tapi..siapa kita untuk marah?bukankah kita pernah buat semua yang diatas kepada Allah?

bukan senang menjadi manusia..
bila sedih mengalir air mata tak henti2..pilu..sebak..semoga setiap air mata yang mengalir hanya untuk Allah kerana kesal atas perbuatan.

bukan mudah menjadi manusia..
hati sentiasa gundah..tak tenteram.puas mencari sesuatu supaya jiwa ini rasa cukup.supaya jiwa ini tidak lagi meminta untuk dipenuhi.

bukan mudah menjadi manusia..
bila tak dapat meninggalkan 100% sifat keduniaan.hati cepat terpaut dengan keindahan dunia.beribu kali dipesan tentang kebusukan dan kekotoran dunia,tapi hati tetap begitu.runsing memikirkan tentang hati yang degil.takut satu hari nnti hati tak mahu lagi berubah,takut satu hari nnti Allah tutup terus hati ini.nauzubillah.

bukan mudah menjadi manusia..
gunung yang gagah menolak tanggungjawab khalifah di bumi,bererti manusia lebih mampu untuk memegang bumi.menjaga atau memusnahkan isinya?

bukan mudah menjadi muslim yang sejati..
tak mudah...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home